Perillä Kappadokiassa.

30.01.2016   Tänään joudun olemaa vielä sisätiloissa koska flunssa oli pahana yöllä ja aamiaisen jälkeen nousi lämpö. Niin voin sitten nauttia enemmän loppulomasta. Saimme valita 3:sta eri paketista ruokailun. Ykkös paketissa on vain aamiainen. Kakkosessa aamiainen ja illallinen. Kolmosessa on kaikki:aamiainen, päivällinen ja illallinen. Valitsimme sen kakkospaketin. Sen hina on 99e/hlö viimeiseksi viikoksi. Katsoimme että se sopii meille parhaiten. Jos olisimme valinneet kolmosen meidät sidottaisiin hotelliin koko päiväksi. Näin voimme lähteä bussilla, taksilla tai ilmaiskuljetuksella lähikaupunkeihin tutustumis reissulle ja palata illalliselle. Päivällä voi syödä siellä mihin menee. Tänään piipahdan alakertaan tässä hotellissa ja katselen kauppoja. Alakerrassa laukku-, pientarvike- ja ym vaatekauppoja, hoitoja sekä sauna ja uima-allas.

Suunnitelma on että maanantaina menemme aamiaisen jälkeen  ensin bussilla sideen ja iltapäivällä dicmannille ilmaiskuljetuksella ja  sitten illalliselle. Dicman on suuri outlet kauppa. Siihen kuskaavat kaikki suomalaiset ilmaiseksi bussilla. Sieltä löytyy vaatteita, asusteita, laukkuja, kenkiä paperitavaraa elintarviketta ym jokalähtöön. Tiistaina menemme koko matkan mahtavimpaan paikkaan. On risteily joka tapahtuu mahtavan luonnon läheisyydessä. Keskiviikkona keksimme vielä jotain. Toivotaan että nyt tämä flunssa hellittää.

------------------------------

28.01.2016 Tänään saavuimme tänne Antalyaan. Täällä saamme olla viikon missä tahansa. Tämä on todellakin luksus hotelli. Meren ranta näkymä ikkunassa. Uudet hotelli huoneet. Jääkaappi on. Kylmä hiukan. Toivon saavani kuvia tästä viikosta. Vuodatin netissä on ollut ongelmia kuvien siirrossa. Eivät ole saaneet vielä kuntoon sitä. Saimme flunssan jota nyt yritämme saada pois ettei pahene voidaksemme hiukan shoppailla seuraavina 7 päivänä

----------------------

26.01. Tiistaina. Eilen lähdimme aamusta taas liikkeelle ja menimme  tutustumaan maanalaisiin kirkkoihin. Ajoimme ja alkoi näkyä isoja kalloioita joissa oli selvästi ikkunan reikiä jotka kertoivat  siitä että vuosituhansia sitten siellä olisi asuttu. Saavuttuamme perille suuremman kalliorykelmän  luo meille kerrottiin sitä että  niissä olisi ollut kirkkoja. Moskeijoita. Kirkot oli kaivettu kallion sisään. Katto  piirrokset ja kupolit  olivat säilyneet. Ne antoivat tunteen kirkonmenoista. Muuten seinät oli kaliota sekä ikkunat. Kun astuimme sisään niin tulimme eteiseen joka oli noin puoli metriä leveä ja 3 m pitkä. Molemmin puolin eteisen sivuissa oli noin 1.5m syvä kuilu jonka pohjalla oli ihmisen luuranko. Ihan puistatti. Miksi ne oli siihen jätetty katseltaviksi. Keitä ne sitten olivat jotka oli tapettu. Ja jätetty luuranko  siihen.

Oliko sittenkin totta se että koraani käskee hävittää kaikki vääräuskoiset. Olisiko ne olleet kristittyjen luurankoja.  Niitä ei saanut kuvata. Kyllä sain sellaisen mahdollisuuden että otin salaa kuvan.  Minua jäi päässä pyörimään tämä niimpä kysyin matkaoppaaltamme että paljonko kristittyjä on turkissa. Hän sanoi että  5%.  Tämä turkkihan on muslimi maa. Olisivatko ne hävittäneet kaikki kristityt.  Kävimme  kolmessa kirkossa sillä reissulla. Matkan varrella oli kojuja joita voi ostaa tuliaisia.

Tänään lähtisimme  takaisin etelä turkkiin ajamaan. Kaikki kamat pitää taas pakata autoon. Mennessä kävisimme jotain nähtävyyttä katsomassa.

----------------------------------

25.01.2016 eilen sunnuntaina lähdimme  varhain liikkeelle ( 9.30).  Ajoimme tunnin kappadokiassa ja saavuimme vuoristoisella seudulla olevaan moskeijaan. Siellä tutustuimme ikivanhaan islamilaiseen kulttuuriin.  Koraanit oli kirjoitettu käsin  valtavan paksuihin käsin kudottuihin kirjoihin musteella. Koltut joita papit olivat  käyttäneet  oli kovetettu näytteille asettelua varten. Oli värikkäitä posliini kastemaljoja ym. Sieltä menimme kyyhky laaksoon. Kävimme illalla katsomassa islamilaista messunäytelmää.

Matkaoppaamme on n. 25v turkkilainen mies. Hän oli opiskellut tampereella kieltä 4 vuotta ja puhuu suomea hyvin vaikkakin turkkilaisella korostuksella. Hän oli opiskellessaan löytänyt suomalaisen vaimon ja nyt asuvat perheenä turkissa ja hän palvelee suomenkielisenä matkaoppaana näillä matkoilla.

Ryhmämme keski- ikä on 70v.  Tuija on nuorin ja minä ehkä seuraava. Eläkelläiset haluavat matkustaa ympäri mailmaa nähdäkseen enemmän mailmaa muualtakin.

Lisäksi pääsimme ostoksille. Sunnuntainakin on kaupat auki. Kauapat jotka ovata kojuja; avoimia kadulle joihin voi kävellä sisälle. Ne on täynnänsä matka muistoja posliinista, tekstiileistä, mosaiikista, kivestä tehtyjä. Saimme ostettua joitain tuliaisia.

Tänään lähdemme 9.30 taas linja autolla reissuun. On aina pukeuduttava lämpimästi. Tuijalla lievä flunssa. Otamme reissuun mukaan vain pienemmän laukun. Muut tavarat saa jäädä hotelille. Matkaoppaamme suunnittelee aina  seuraavaan päivän kohteen. Se muuttelee  niitä päivittäin. Kokoonnumme aina ala-aulaan  tiettynä aikana ennen liikkeelle lähtöä. Katsotaan nyt mitä tämä  päivä tuo tullessaan

----------------------------

24.01.2016 tänään lähdettiin puoli kymmenen aikaan  ajamaan  kohti Turkin maanalaisien kaupunkien  luo. Siellä oli matkalla suuria liuonnon muovaamia  vuoristoja joista oli merkitykseliisin kirahvin muotoon muuttunut vuori. Tuuli, vesi ja ilma oli  aikojen saatossa muokannut niitä. Maanalla oli suuria luolastoja josta löytyi ikivanhoja huoneita, keittiöt ja olohuoneet muista puhumattakaan. Kapeat kallioon hakatut solat ja tunnelit yhdistivät huoneistoja joissa oli maalattiana,, ikkunoita siellä täällä. Nen olivat paikoitellen niin matalia että täytyi kyykistyen  kulkea. Vuoren rinteillä oli asumattolia kaupunkeja joiden olemassaolosta kertoivat  ränsistyneet seinämät ja rakennelmat. Aave kaupungit. Siellä täällä oli asunto jossa oli perheitä asumassa. Lumi peitti  tienoot olihan tammikuu joka on kappadokian talvikuukausi. Kesäisin voi  lämpötila nousta siellä jopa 30 asteeseen.

------------------------------

24.01.2016 Eilen ajettiin 514 km  Antalyasta  Kappadokiaan Taurus vuoren halki.   Lähtiessä oli melkein kesä eli 15  astetta plussaa ja kun saavuttiin perille oli 5 astetta pakkasta ja lumi maassa. Ne pyysivätkin pukelaan lämpimästi.

Oli päätä humaavan korkeita vuoria toinen toisensa perään.  Aluksi vihreitä  mutta kun me nousimme vuoristoa ylemmäs ja ylemmäs niin pian alko näkyä lumisia vuoren huippuja, ja lunta enemmän ja enemmän ja pian oli maavalkosenaan. Käytiin mennessä  tutustumassa moskeijaan. Siellä oli museo ja iki vanhoja koraaneja jotka on käsin kirjoitettu suuriin kirjoihin musteella,  islamin  johtajien  patsaita ja  tekstiilitaidetta ym ym. Käytiin syömässä päivällä jossain ravintolassa. Toivat pöytään kuten suomessa. Syödään kolmesti päivässä ja tarjoilupöydät notkuvat toinen toisistaan  herkullisimista ruokalajeista. Kanan, lihan ja munan maustavat niin  hyvin eli niin että suomalaisellekin maistuu. Muissa ruovissa  tahtoo olla jokin outo mausete. Jälkiruoat ovat ihania ja maukkaita ja niitä tuleekin syötyä. Kastikkeet   Tekevät hyvin. Kana, riisi ja riisikastike niin wau miten  hyvää.  Kyllä oltiin poikki illalla.

---------------

Tänään, sunnuntaina kirjoittelen kun Tuija nukkuu viela. Saamme olla tässä kappadokian hotellissa 3 yötä. Eikä tarvi istua niin pitkään bussissa.  Menemme   tänään maanalaisiin kaupunkeihin,  basaareihin  ym . Kuulemma satumaiset maisemat.  Katsotaan sitten. Matkaopas on n30v turkkilainen nuorukainen joka paasaa bussissa kaikkea turkin elämään ja historiaan liityvää. Hän on ollut opiskelemassa suomea 4v tampereella Löysi suomalaisen vaimon ja asuvat turkissa. Ryhmämme keski- ikä on 70v. Tuija on nuorin ja minä seuraava. Tuija yrittää kuunnella  bussissa musaa ettei taravi kuunnella vanhempien paasaamista. Mieht juttelee keskenään  me naisväki ollaan hiljaa. Minä virkkaan, teen sudokuja ja luen lehtiä. Kaikki ovat suomalaisia eläkeläisiä. Ovat lähteneet eläkepäivillään kiertämään mailmaa.  Moikka. Täytyy laitta IPadi laturiin että voin kuvata. Lähdemme klo 10.00'

--------------

22. 01.2016 ensin se että en avaa kännykkääni  enää koko aikana koska DNA-laittoi tekstiviestin että se ottaisi siirroista aika suuren summan. Tarkemmin tiedän kun palaan.

Tultiin yöllä niin myöhällä hotelille perjantaita vasten yöllä että nukkuma-aikaa jäi  vain 4h. Siksi sanoivat  että lähtisimme risteilylle perjantaina vasta klo 11.00. Aamiaiselle piti mennä ennen kymmentä. Saatin nukuttua vain jokunen tunti mutta Tuija oli tosi pirteänä.

Huomenna on  klo 5  on herätys ja aamiainen klo 6.00 aamulla. Lähtö kohti kappadokiaa on klo 7.00. Sitten ajamme 154km  kohti kappadokiaa. Ajo kestää kuulemmä 10h. Siellä olemme 3 yötä samassa hotellissa. Nähtävyyttä riittää tässä paikassa  moneksi päiväksi. On maanalaisia kaupunkeja, -tunneleita, teitä kivi muureja, kirkkoja  ym.

Kuvia en ole pystynyt siirtämään joten tyydyn teksteihin aluksi.

-----------------------

21.12016 Perillä ollaan. Matka meni hyvin. Tasainen lento. Perunapeltoa oli loppupäässä. Wi-Yhteys ei toiminut sähköpostissa. Hidasteli. Tänään saamme nukkua yhteentoista sitten risteilylle joelle. Myöhemmin lis ää. Tuija nukkuu. Nukuttiin vain 3 tuntia.

---------------------

20.01.2016 Eilen mentiin vaihtamaan liiroja niin olivat sulkeneet aikaisin eikä ehditty.  Vaihdan tänään ne kaupunkirreissulla. Silloin ei tarvi lentoasemalla etsiä sitä vaihtopaikkaa.Ne voi vaihtaa kyllä Turkissakin. Aanmulla sitten olisi lähtö. Kirjoitin kokeeksi kännykällä tämän että voiko silläkin tehdä blogia

------------------------------

18.01.2016.  Loppu kamppeita pakkaillaan ja järjestellään.  Huomenna menemme vaihtamaan rahat. Laitan osan liiroiksi ja osan euroiksi. Hinnat voi olla sekä liiroja että euroja.  On parempi olla molempia koska ne saattavat "vetää sivusta" rahan vaihtotilanteissa. Euroja kolikkoina kannattaa varata tasarahaksi. Ysi euro on 3,3038 liiraa. Minulla on kännykässä  ohjelma josta kason paljonko euro on liiroina  tai päinvastoin.

----------------------------------------------------------------

17.01.2016  lentoyhtiö oli ilmoittanut matkan järjestäjille että matkaa siirretään kahdella päivällä eteenpäin. Lähtö olisi  21.01.2016. Syy voi kuulemma olla vaikka siinä etteivät ole saaneet konetta täyteen. Minulle se on sama mutta työssäkävijöille voi tulla ongelmia.

Ompahan tässä pari päivää lisää aikaa valmistautua. Olenkin jo melkein pakannut jo siitäkin syystä kun on saatava tietää mahtuuko kaikki suunniteltu kama siihen mihin olen sen suunnitellut. Nyt on aikaa poistaa vähemmän tärkeää. Näyttää mahtuvan.

Sitä vaan tässä vielä pähkäilen että ottaisinko sen pörröpusero neuleen koneeseen kun siitä puuttuu vielä hihat ja viimeistely. Koneeseen ei saa viedä metallipuikkoja. On ostettava puupuikot. Tilasin netin kautta repun jossa on lentolaukun mitat ja siinä näyttäisi olevan yksi oma lokero  neuleelle. Saisin varmaan mennessä toisen- ja tullessa toisen hihan valmiiksi. Sekin olisi sitten tehty. Mun ajan virkkaisin Turkissa hotelleissa  metallikoukulla sitä vauvan peittoa. Tämä vauva syntyi muuten tänään aamuyöllä. Se vauvan peittokin on jo melkein  valmis. Olen virkannut sen afrikan kukista.

----------------------------------------------------

08.01.2016.  Olemme jo lähempänä matkaamme.

Ostin pienen matkalle tarkoitetun kahvikeittimen koska turkkilainen kahvi ei ole  suomalaisen kahvin veroista. Sillä voimme saada veden ja suodatin vehkeitä apuna käyttäen hyvän suomalaisen kahvin.

Matkalaukkua en vielä ole noutanut varastosta mutta makarissa on kori jon heittelen silloin tällöin  matkalle tarvitsemaa kamaa kuten päivittäislääkkeitä ja käsityöt. Umapuvunkin sain ostettua samoin kävelykengät.  Siellä ei näillä näkymin olis lämpimämpää kuin +0 - +10. Eikä me aurinko rantoja olla  etsimässäkään. Sensijaan siellä on sisäaltaat joten voimme uida niissä.

----------------------------------------------------

Saatiin jo lentoliput. Olen paneutunut siihen mitä olisi tarpeellista ottaa mukaan kahden viikon lomalle Turkkiin. Tykötarpeet/matka apteekki/vaatteet/ ym,,ym  loputtomiin. Löysin (en ostanut vielä) sellaisen matkalle tarkoitetun vedenkeittimenkin josta voisi olla  apua jos haluamme keittää kunnon kahvit. On vain otettava suppilo,  suodatin pusseja ja kahviakin mukaan.

Nythän siellä jo satoi lunta. Lämmintä vaatekertaa on kaivettava mukaan ettei tule yllätyksiä. Ilmahan siihen aikaan on siellä kuin suomessa syksyllä tai varhain keväällä. Ei kylmä eikä kuuma. Ostin hyvät kävelykengät kun joudutaan olemaan jalkojen päällä niin paljon. Uimapukukin  oli hankittava kun entinen on jo kulunut. Siellä on sisäaltaita joissa voi uida jos ulkona on kylmää.

Vakuutuskin tuli hankittua

Vielä olisi selvitettävä se miten vältyn IPadin ja kännykän kanssa ettei tule jätti laskua matkan jälkeen. Voiko whatsApilla laittaa ilmaisia viestejä suomeen ilman lisä veloituksia. Jos  poistan IPadista operaattori yhteyden  niin voinko käyttää paikallista WI-FI yhteyttä. Nämä kysymykset ovat vielä avoimia.

---------------------------------------

On ollut levotonta  turkin ja venäjän suhteissa. Maksoimme  jo koko matkan ja valmistelemme sitä jännityksessä tuleeko matkan peruutustieto matkan järjestäjiltä. He lupasivat se katsoa  ja ilmoittaa sitten. Turkkihan on muslimimaa. Olen ensi kertaa menossa muslimimaahan. Tosi mielenkiintoista on odottaa ja lähteä kun se hetki koittaa.

Sain Personal travelilta kutsun vip matkalle Turkkiin. Tarjous oli niin kiehtova ja  ajankohta sopiva että  kiinnostuin. Sinne sai ottaa yhden ystävän samalla hinnalla mukaan. Hinta oli 149e  (norm1049e) per henki. Niimpä aloin soitella ystäville ja pian sainkin  henkilön joka kiinnostui matkastani , Tuija. Soitin ja ilmoitin meidät. Päätimme lähteä tammikuun lopussa. Pian saimmekin varauskoodin, maksoimme ensimmäisen erän ja odottelemme lippuja ja materiaaleja lisää. Passi oli uusittava kun  se meni vuosi sitten vanhaksi.

Matka kestäisi  kaksi viikkoa. Ensimmäisellä viikolla  matkaohjelmaamme kuuluisi  kiertoajelua  Turkissa erilaisissa mielenkiintoisissa matkakohteissa. Toisella viikolla saisimme olla  vapaasti ilmaiseksi.  Kiertoajelun kohteet näyttivät meistä molemmista mielenkiintoisilta.  Emme ole myöskään kumpikaan aiemmin olleet Turkissa niin tälläinen ohjattu kiertoajelu osuisi nappiin.  Siispä odottelemaan

Nyt olemme jo käyneet hakemassa rokotukset. Otin hepatiitti  rokotuksen kun se antaa suojan 30:ksi kymmeneksi vuodeksi. Eli eliniäksi. Sitten tuhkarokko- , hinkuyskä- ja jäykkäkouristusrokotuksen. Monet menevät  nykyisin ilman rokotuksiakin Turkkiin. Monesti riittää kun pitää huolen käsien puhtaudesta. Emme liiku paljon maaseudulla ja on onneksi kylmäaika niin ei hyttyset ole taudinkantajina. Ne ennustavat jotain 10 astetta tammikuun lopuksi. Tässä ehtii vielä valmistautua. Katsotaan miten  pommitukset  lisääntyvät.